Technologie op de operatietafel


Ontdekken en re-creëren met technische onderdelen.
Wat is er leuker dan oude apparaten uit elkaar halen? Nou…iets nieuws maken van de onderdelen!
We starten met het uit elkaar halen en ontdekken van wat er verscholen zit in een Cd-speler, mobieltje, strijkijzer, noem maar op. Vervolgens gaan we met schroeven, ijzerdraad en tie-rips aan de slag om iets bijzonders te creëren. Het maken kan als hele groep, in kleine groepen of ieder voor zich.
Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld binnen een thema aan de slag te gaan. Een reeks van twee tot vier lessen werkt het beste, maar ook in een les van 1,5 uur kan veel, hoewel er dan weinig ruimte is voor verdieping.

Ook voor de laagste groepen is dit een leuke activiteit!

Contactformulier

Vul het onderstaande formulier in om contact op te nemen met de artiest. Je kunt normaal gesproken binnen enkele dagen een reactie verwachten.

Vul hier school, bibliotheek, bedrijf of organisatienaam in.

Vul een datum in voor de activiteit.

Upcycling-art atelier Wonderdelen is opgezet door Martijn Bakker en richt zich specifiek op de verwondering als eerste stap op de technologieladder. 

Lessen starten in het algemeen met het uit elkaar halen van oude apparaten en het onderzoeken van wat daar allemaal in zit. Ik ondersteun in de zoektocht, maar zit met dezelfde vragen als de leerlingen: hoe zit het, hoe werkt(e) het? Wat kunnen we er mee doen! 

Gelukkig weet ik ook meestal de antwoorden en help de leerlingen met nieuwe denkrichtingen en technieken om iets verder te ontdekken of te monteren.

Kernwoorden voor mijn lessen zijn: verwonderen, onderzoeken, inclusiviteit.

Het laatste woord licht ik apart toe: techniek is niet alleen voor bollebozen, niet alleen voor jongens, niet alleen heel praktisch. Technologie is voor iedereen en iedereen kan het. Het is altijd verrassend om te zien dat de leerlingen op eigen niveau aan het werk gaan en nieuwe vaardigheden ontdekken.


Laat de artiest weten wat je van de voorstelling vond en schrijf een recensie! 

;